Pilates Hillerød

Januar til april 2018

Pilates Hillerød.
Sæson fra januar til april = 12 undervisningsgange.
Se specifikke datoer for hvert hold længere nede.
Det er altid muligt at hoppe på et hold selvom sæsonen er startet.

Det er muligt at veksle imellem holdene.
Der er ingen undervisning lørdag den 10. februar samt onsdag den 14. februar.

Pris

Hele sæsonen kr. 1140,-
eller 2 rater af kr. 570,-

Datoer:

Hold 90 – Lørdage 6/1-13/1-20/1-27/1-3/2-17/2-24/2-3/3-1/3-17/3-24/3-31/3
Hold 91* – Lørdage 13/1-20/1-27/1-3/2-17/2-24/2-3/3-1/3-17/3-24/3-31/3-7/4

Hold 93 – Onsdage 10/1-17/1-24/1-31/1-7/2-21/2-28/2-4/3-14/3-21/3-28/3-4/4
Bemærk * Hold 91 lørdage begynder først den 13/1

 

PILATES & AFSPÆNDING…

Pilates Hillerød hos VJCDANS er sammensat af øvelser fra Callanectic, stræk, afspænding og naturligvis de mange Pilates øvelser.
Her kombineres sammensætningen af de mange øvelser med en særlig fokus på nakke/skuldre.
De fleste mennesker samler en masse spændinger i kroppen i løbet af en uge. Dit daglige overblik, de mange daglige opgaver der skal løses, dårlige arbejdsstillinger, arbejdspres, stress, tanker og bekymringer, sætter sig som ubalancer og spændinger. Nakke smerter, hovedpine, kæbespændinger, skulder smerter der gå helt ud i armene eller ned i skuldrebladene, og meget af det stammer fra vores tanker og følelser.

Pilates løsner op for dine spændinger, og gør dig stærk…

Det skal der løsnes op for, samtidig med at vi arbejder med opstramning, styrke og balance i hele kroppen. Således at der igen kan komme en god gennemstrømning af energi og flow. Og netop derfor bruges, i hver eneste time tid på, at få løst op for disse disse spændinger og blokeringer.

Et nøje sammensat øvelses program med brug af både store bolde, pilates ringe, gliders og redondo bolde, hvor alle de store muskelgrupper gennemarbejdes. Alle timer afsluttes med 8 min afspænding af hele kroppen.

Pilates træner hele kroppen…

Pilates er et træningssystem, som træner hele kroppen.
Øvelserne er baseret på 6 grundprincipper, som er kernen i programmet; Fokus, Koncentration, Kontrol, Præcision, Vejrtrækning og Flow.
Pilates er en fysisk metode, hvor der arbejdes med styrke, udholdenhed, stabilitet, smidighed, koordination og balance.

Du får øget kropsbevidsthed…

At træne med Pilates giver en stor kropsbevidsthed, og samtidig også en mental styrketræning.
Øvelserne er meget koncentreret omkring mave/lænd regionen, idet stærke mavemuskler er med til, at give en stærk ryg.
Træningen starter i de små muskelfibre og arbejder sig ud til de større muskelfibre.
I Pilates arbejdes der også med åndedrætskontrol, hvilket giver en bedre iltoptagelse.

Pilates-øvelserne er baseret på følgende 6 grundprincipper, som er fundamentet for programmet:

  • Fokusering
  • Koncentration
  • Kontrol
  • Præcision
  • Vejrtrækning
  • Flydende bevægelse

 

AFSPÆNDING…     stress af og få indre ro

Afspænding og rigtig vejrtrækning er nøglen til indre ro, velvære og en afstresset tilværelse.
Du trækker vejret uden at tænke over det. Lige som dit hjerte slår, du fordøjer din mad og dine kirtler udskiller hormoner på det rigtige tidpunkt og i den rigtige mængde.
Du kan også lære selv at styre din vejrtrækning og på den måde hjælpe dig selv med at styre dit stress niveau og skabe en indre ro i alle situationer – lyder det ikke fantastisk?
En daglig afspænding fungerer som et energitilskud, hvor du lader din krop op. Skaber en indre ro og et tanke-fristed.
En god “gammeldags” afspænding er god at falde i søvn på, hvis du har for meget tankemylder og for mange gøremål.

MEDITATION…

Meditation og mindfulness er en vestlig tilpasning af den årtusind gamle buddhistiske og hinduistiske tankegang om, at vi kan undgå stress og opnå mere ro og koncentration i livet, hvis vi bliver bedre til at være til stede nuet.
Du kender det sikkert, det med at sidde på arbejdet og tænke på børnene og familien, og når du kommer hjem, så tænker du på det arbejde, som ligger og venter på dig i morgen.
Det er alt sammen meget stressende, altid at være et andet sted i tankerne end der hvor du rent faktisk er, og så have dårlig samvittighed over at du ikke er et andet sted…

Dette kan meditation og mindfulness hjælpe dig af med.

Du kan lære at være til stede i nuet og være noget for familien, når du er hjemme.
Du kan lære at være koncentreret og effektiv, når du er på arbejde.
Dette nærvær vil gøre dig mere rolig og give dig mere livskvalitet.
Med meditation og mindfulness stræber du hele tiden efter nærvær og dyb koncentration om det, du foretager dig her og nu.
Meditation og mindfulness er med andre ord – en tilstand af fuldstændig nærværelse og opmærksomhed i nuet.

Jeg tør godt sige, at I min verden er der stor set ingen forskel på en god “gammeldags” afspænding og mindfuldness.
Det er blot et nyt ord for de samme metoder jeg lærte for mange mange år siden.